Regenerační čchikungová gymnastika

31. března 2009 v 16:29 | *L* |  cvičení etc.
Zdroj:

Soubor cviků podle tradiční čínské medicíny k odstranění energetických bloků v organismu a ke zvýšení kvality života. Překážky v toku vnitřní energie čchi vedou - spolu s ochabnutím svalů a nedostatečnou kloubní pohyblivostí - k energetické nerovnováze negativně ovlivňující funkci orgánů. Regenerační čchikungová gymnastika rozvíjí fyzickou zdatnost, přispívá k vyladění psychiky, posiluje imunitu a reguluje tělesnou váhu. Cviky pěti zvířat napodobují pohyby medvěda, jeřába, jelena, tygra a opice a tím stimulují funkci svalů, kloubů a šlach i práci žaludku, jater, sleziny, ledvin, plic a srdce. Každý cvik je podrobně vysvětlen a všechny fáze jsou rozkresleny na obrázcích. Bezpečně si tak zacvičí i ten, kdo se dosud pohybové aktivitě nevěnoval.

Výpad a pohled vzad


Při pokračování předchozího cvičení přenést tělesnou hmotnost na pravou nohu, levou přisunout na špičku k vnitřní straně pravé nohy. Současně dlaně vztyčit a tlačit dolů a sílu soustředit do mírně pokrčených loktů. Pravé koleno mírně pokrčit, současně vdechnout.
Pootočit pravou špičku dovnitř. Provést vnější oblouky v zápěstí do polohy sklopených rukou. S výdechem vykročit levou do výpadu směrem vlevo vpřed se současným zvednutím rukou k podpaží a provést trčení vpřed pažemi v úrovni a šíři ramen a dokončit výdech. V konečné poloze jsou paže i ruce ve všech kloubech napjaté, dlaně směřují k zemi a mírně ven, neboť zápěstí jsou otočena dovnitř. Pohled míří přímo vpřed. Po krátké přestávce provést vdech, současně skrčit malík a prsteník pravé ruky a skrčit pravou paži (zápěstí nad pravou kyčlí) s rotací trupu vpravo a s pohledem vpravo vzad. Hřbet ruky v této poloze je otočen k zemi. Levá paže zůstává stále předpažena.
Po krátké přestávce znovu otočit trup i hlavu vpřed spolu s výdechem a současně provést pravou rukou bodnutí vpřed ve výši ramene. Obě paže jsou teď rovnoběžně, všechny prsty jsou napjaté a tisknou se k sobě.
Následuje vdech, současně krčení paží k podpaží a spuštění paží do volného připažení se vztyčenými dlaněmi. Zároveň se pravá noha přisune na úroveň levé a postaví se na špičku.
Dále pootočit levou nohu špičkou dovnitř, provést oblouky rukama, zvednutí rukou k podpaží, výpad pravou s bodnutím pažemi vpřed s výdechem, vdech a stažení levé ruky s pokrčenými dvěma prsty k boku; následuje opětná rotace trupu a hlavy vpřed spolu s prudkým předpažením levé paže s výdechem atd.
Cvičení opakovat střídavě vpravo a vlevo až do dosažení optimálního počtu opakování cviku.


Zkoumání prostoru před sebou


Přenést tělesnou hmotnost na pravou nohu, levou přisunout k vnitřní straně pravé na špičku a dlaně volně připažených paží u boků tlačit k zemi. Vnějšími oblouky v zápěstí stranou a vzad sklopit ruce, špičky spojených prstů otočit vzad, udělat podřep na pravé a současně vdechovat. Odlehčenou levou po otočení špičky pravé nohy dovnitř vykročit vpřed vlevo do výpadu se současným zvednutím rukou k podpaží. Odtud trčit pažemi vpřed ve výši ramen a přitom vydechovat. V konečné poloze se prsty rukou tisknou k sobě, paže jsou napjaté. Dlaně jsou pootočeny ven, lokty zcela napjaté. Pohled směřuje vpřed po celou dobu cvičení. Přísunem pravé nohy na špičku k vnitřní straně levé nohy a spuštěním rukou po stejné dráze zpět k bokům zaujmout výchozí polohu pro otočení levé špičky dovnitř, výpad a trčení paží vpřed. Dále pokračovat se střídáním přemístění pravou a levou vpřed, až je dosaženo optimálního počtu opakování cviku.



Poznámka: Se sklopením rukou u boků začíná výdech, který vrcholí s trčením paží; se skrčením paží z předpažení a přísunem nohy začíná vdech. Trčení vpřed probíhá vždy tak, že se ruce nejprve skrčí k podpaží, odkud jsou vyraženy vpřed.

Cvičení pěti zvířat


Autorem původního pojetí cvičebního souboru wu-čchin-si (hra pěti zvířat) je Chua Tchuo. Toto cvičení je u nás téměř neznámé. Ačkoli mnozí lidé o něm slyšeli, nevědí přesně, co wu-čchin-si obnáší. Naproti tomu v Číně, zvlášť v provincii S'čchuan, je velmi rozšířené. Podstatou cvičení je napodobování pohybů zvířat provázené řízeným dýcháním.

Cvičení pěti zvířat prokazatelně slouží i k prevenci chorob a jejich léčbě, zlepšuje zdraví a prodlužuje lidský život.
stoupení zvířat se během historie měnilo, jak je známé i z kung-fu (wu- -šu), kde se užívají rozličné taktiky či způsoby boje podle jednotlivých zvířat - také zde se druhy zvířat během vývoje měnily a kolísaly. Přestože hlavních taktických směrů, charakteristických pro jednotlivá zvířata, může být i více nebo méně, vždy přetrvávala snaha, aby jich bylo pět, jak je diktováno koncepcí pěti prvků. Dnešních pět zvířat kung-fu obnáší hada, tygra, leoparda, jeřába a draka, zatímco ve hře pěti zvířat nalézáme medvěda, jeřába, jelena, tygra a opici, jejichž způsobem chování a boje jsou motivovány i jednotlivé soubory cviků.
V současnosti existuje mnoho směrů cvičení pěti zvířat, z nichž některé zdůrazňují více trénink čchi, jiné měkkost a ještě jiné sílu, zatímco další jsou určeny pro léčebné účely a zdatnost a opět další pro účely boje. Nejdůležitější skutečností však je účinný trénink čchi neboli esence, podstaty. Má se však také usilovat o spojení vnějšího pohybu a vnitřního klidu, dynamického a tichého stavu. U všech cvičení musí být mysl soustředěna, aby se dosáhlo jednoty pohybu a klidu a také síly a uvolněnosti. Vždy je tedy třeba, aby se cvičily tělo i mysl. Obě tyto polohy, tělesná i duševní, musí být v lidské činnosti vyjádřeny. Zároveň však musíme připustit, že kdyby zvládnutí cvičení nevyžadovalo vůbec žádné řešení problémů koordinace, rovnováhy, sladění pohybu a dechu atd., nijak bychom se po psychofyzické stránce nerozvíjeli. To platí pro postupný přechod z počátečního období dokonalého soustředění do fáze, kdy je člověk cvičením zcela pohlcen - zapomíná sám sebe a dostává se do stavu meditace, která obnovuje všechny jeho síly.
Při praktickém cvičení napodobující pohyby konkrétního zvířete je dobré vžít se do "jeho kůže" nebo-li akceptovat a patřičně procítit jeho silné stránky a přednosti:
Medvěd - fascinuje svojí silou a mohutností, je těžkopádný, ale ohebný a vytrvalý. Je spojován s prvkem Země.

Jeřáb - je štíhlý a půvabný, při letu udivuje lehkostí, na zemi stabilitou v postojích. Stojí vždy zpříma a jeho typickým pohybem je rozpřahování křídel jakoby bez námahy. Cvičení Jeřába má být uvolněné a lehké. Náleží mu prvek kov.

Jelen - je rychlý a výbušný, ale také elegantní a silný. Při praktikování cviků jelena je třeba zachovávat tělo uvolněné a končetiny se mají udržovat bez většího svalového napětí. Náleží prvku ohni.

Tygr - má prudké a graciézní pohyby, dokáže být při lovení kořisti neuvěřitelně tichý a náhle velmi výbušný a prudký. Náleží mu prvek dřevo.

Opice - je čilá, pozorná, pohyby má rychlé, lehké, hbité a obratné. Nezastihnete ji ve stavu křečovitosti nebo ztuhlosti. Náleží jí prvek voda.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama